Niki Lauda

Niki Lauda debuteerde in de Formule 1 door in 1971 zich met het geld van zijn familie in te kopen bij het team van March. Zijn eerste resultaten waren bedroevend, maar hij wist toch al snel een stoeltje te bemachtigen bij BRM. Hij leerde het vak snel en in 1974 had hij zoveel indruk gemaakt, dat hij een contract kreeg aangeboden door Scuderia Ferrari. In 1975 won Lauda zijn eerste wereldtitel en leek in 1976 op weg naar zijn tweede, toen hij op 1 augustus van dat jaar tijdens de Duitse Grand Prix uit de bocht vloog en levend dreigde te verbranden toen het wrak vlam vatte. Zijn racecarrière leek voorbij, maar tot ieders verbazing zat Lauda enkele weken later alweer achter het stuur van zijn Ferrari en miste hij op slechts één punt de wereldtitel.

Carrière

Na 1977, waarin Lauda zijn tweede wereldtitel veroverde, nam hij ontslag bij Ferrari en tekende bij Brabham. In 1979 besloot hij tijdens de trainingen voor de Grote Prijs van Canada dat het welletjes was en vertrok om zijn eigen luchtvaartmaatschappij te beginnen. In 1982 werd hij terug naar de Formule 1 gelokt door McLaren, waar hij in 1984 zijn derde wereldkampioenschap won. Aan het einde van 1985 verliet Lauda voorgoed de Formule 1. Lauda besteedde veel tijd en aandacht aan het verder opbouwen van zijn luchtvaartmaatschappij, Lauda Air, tot hij in 1992 als adviseur bij het team van Scuderia Ferrari werd binnengehaald. Terwijl Austrian Airlines meer invloed kreeg op Lauda Air, verhuisde Lauda zelf naar het Formule 1-team van Jaguar, waar hij het in 2001 en 2002 voor het zeggen kreeg. Aan het einde van 2002 werd hij ontslagen door moederbedrijf Ford.

Lees ook

  1. Er zijn nog geen reacties bij deze post

Laat een nieuwe reactie achter

Zoeken

Socialize

Mis niets!

Meld je aan en mis niets van onze exclusieve aanbiedingen en tips.

Advertentie

Vakantiehuizen

Vakantiehuizen