Toerisme
Oostenrijk staat op de eerste plaats in de wereld wat betreft inkomsten uit toerisme. Per hoofd van de bevolking genereert de toerismesector een omzet die gelijk staat aan 1.900 euro per hoofd van de bevolking. De totale omzet in de toerismesector in Oostenrijk bedroeg in 2005 15,6 miljard euro. Het toerisme genereert 16,3 procent van het Oostenrijkse BNP. Naar schatting zijn 91.000 bedrijven werkzaam in deze sector en daarmee worden 750.000 banen gegenereerd. Daarmee is één op de vijf banen in de toerismesector of vrijetijdsindustrie te vinden. Hoewel de toerismesector de meeste omzet in het zomer- en winterseizoen maakt, is het bedrijfsleven in deze sector het hele jaar door actief.
Gezondheids- en wellness-toerisme
In de categorie gezondheids- en wellness-gerelateerde reizen staat het land op de derde plaats in Europa. Het gezondheids- en wellness-toerisme levert 30 procent meer omzet dan het traditionele toerisme. Bedrijven en regio's die zich richten op de wellness-sector, groeien elk jaar meer dan 10 procent. In 2007 waren ongeveer 550 bedrijven actief in de wellness-sector. Nederlandse toeristen vormen een belangrijk deel van de toeristen in Oostenrijk. Hoewel het overgrote deel van de buitenlandse toeristen uit Duitsland komt, ligt Nederland op de tweede plaats.
Populaire bestemmingen (in procent):
- Tirol: 36%
- Salzburgerland: 19%
- Karinthië: 11%
- Stiermarken: 8%
- Wenen: 7%
10% Nederlanders
Van de toeristen die in Oostenrijk blijven overnachten is 73 procent uit het buitenland afkomstig. Van deze groep kwam in 2004 59 procent uit Duitsland en 10 procent uit Nederland.
Marktontwikkeling
De Wereld Toerisme Organisatie verwacht dat het aantal toeristen in Europa in 2020 verdubbeld zal zijn. Er vindt een ontwikkeling plaats naar wellness-toerisme. In de afgelopen tien jaar is het aandeel overnachtingen in het hogere segment gestegen van 43 naar 53 procent. Het aantal bedden in driesterrenhotels is gehalveerd, terwijl het aantal vier- en vijfsterrenhotels is gestegen met 46 procent. Oostenrijk profileert zich binnen dit wellness-toerisme als de 'Well-being destination of Europe'. Er wordt continue gewerkt aan kwalitatieve verbetering van het aanbod in de toerismebranche. Hierbij is zowel het welzijn van de klant als de harmonie tussen bedrijfsleven en milieu van groot belang.
Aantal overnachtingen per accommodatie (x 100.000)
- Hotels: 73,7
- Appartementen: 12,9
- Particuliere accommodaties: 10,0
- Camping: 5,3
- Kuuroorden: 3
- Overige: 12,6
Reacties