Autosport

In Oostenrijk werd voorheen op het Oostenrijkse circuit van de A1ring een formule 1 grand prix verreden. Na jaren van afwezigheid op de F1 kalender is de race vanaf 2014 weer opgenomen in het schema. Ondanks de (tijdelijke) afwezigheid van de Oostenrijkse Grand Prix heeft de auto- en motorsport in oostenrijk veel belangstelling en wordt ook veelvuldig beoefend. De meest bekende oostenrijker, op Arnold Schwarzenegger na, is de voormalig formule 1 coureur Niki Lauda.

Niki Lauda

# (22 februari 1949, Wenen) Niki Lauda debuteerde in de Formule 1 door in 1971 zich met het geld van zijn familie in te kopen bij het team van March. Zijn eerste resultaten waren bedroevend, maar hij wist toch al snel een stoeltje te bemachtigen bij BRM. Hij leerde het vak snel en in 1974 had hij zoveel indruk gemaakt, dat hij een contract kreeg aangeboden door Ferrari.

Eerste wereldtitel

In 1975 won Lauda zijn eerste wereldtitel en leek in 1976 op weg naar zijn tweede, toen hij op 1 augustus van dat jaar tijdens de Duitse Grand Prix uit de bocht vloog en levend dreigde te verbranden toen het wrak vlam vatte. Zijn racecarrière leek voorbij, maar tot ieders verbazing zat Lauda enkele weken later alweer achter het stuur van zijn Ferrari en miste hij op slechts één punt de wereldtitel.

Lauda Air

autosport, oostenrijk autosport, oostenrijk

Na 1977, waarin Lauda zijn tweede wereldtitel veroverde, nam hij ontslag bij Ferrari en tekende bij Brabham. In 1979 besloot hij tijdens de trainingen voor de Grote Prijs van Canada dat het welletjes was en vertrok om zijn eigen luchtvaartmaatschappij te beginnen.

Derde wereldkampioenschap

In 1982 werd hij terug naar de Formule 1 gelokt door McLaren, waar hij in 1984 zijn derde wereldkampioenschap won. Aan het einde van 1985 verliet Lauda voorgoed de Formule 1.

Ontslag door Ford

Lauda besteedde veel tijd en aandacht aan het verder opbouwen van zijn luchtvaartmaatschappij, Lauda Air, tot hij in 1992 als adviseur bij het team van Ferrari werd binnengehaald. Terwijl Jaguar meer invloed kreeg op Lauda Air, verhuisde Lauda zelf naar het Formule 1-team van Jaguar, waar hij het in 2001 en 2002 voor het zeggen kreeg. Aan het einde van 2002 werd hij ontslagen door moederbedrijf Ford

Gerhard Berger

#

Gerhard Berger (27 augustus 1959) is een voormalig Oostenrijks Formule 1 coureur. Met 210 starts in een Grands Prix heeft Berger meer races gereden dan iedere andere Formule 1 rijder, behalve Riccardo Patrese, Michael Schumacher en Rubens Barrichello. In totaal boekte hij 10 overwinningen en werd hij drie keer derde in het kampioenschap.

Prost en Senna

Gerhard Berger werd geboren in Wörgl. In 1984 maakte hij zijn debuut in de Formule 1 in het team ATS. In 1985 reed hij voor Arrows, maar pas vanaf het seizoen 1986 kwam zijn carrière in een stroomversnelling toen hij lid werd van het team Benetton, dat motoren van BMW had. Voor dit team won hij zijn eerste Grand Prix (Mexico). Voor het seizoen 1987 werd hij overgenomen door Scuderia Ferrari. In dat seizoen had hij veel last van mechanische pech, waardoor zijn kansen op een hoge eindklassering verkeken. Maar hij won de laatste twee Grand Prixs van het seizoen, waarna hij tot favouriet voor het volgende seizoen werd gebombardeerd. Helaas voor Berger werd het seizoen 1988 echter volledig gedomonineerd door het McLaren-team van Prost en Senna die 15 van de 16 Grand Prixs wonnen. Gerhard Berger was de enige rijder van een ander team dat dat jaar een wedstrijd wist te winnen (de Grand Prix van Italië), nadat Senna -die vooraan lag- tegen een langzamere auto aanreed. Deze overwinning betekende veel voor het Ferrari-team, omdat enkele weken eerder Enzo Ferrari was overleden.

Teamgenoot Nigel Mansell

autosport, oostenrijk, Gerhard BergerIn het seizoen 1989 kreeg Berger Nigel Mansell als teamgenoot. Maar weer kon de Ferrari niet overtuigen. Berger overleefde in het seizoen 1989 ternauwernood een ongeluk in de beruchte Tamburello-bocht van het circuit van Imola (Grand Prix van San Marino). Met slechts enkele verwondingen kon Berger vanaf halverwege het seizoen al weer deelnemen aan races. Hij won dat jaar de Grand Prix van Portugal.Tussen 1990 en 1992 reed Berger met Senna voor het McLaren-team. Hij was echter niet in staat om Senna bij te houden. In deze drie seizoenen won hij slechts drie races: bij één hiervan (de Grand Prix van Japan in 1991) kreeg hij de overwinning cadeau van Senna, bij de andere twee (Canada en Australië) vielen de andere kanshebbers uit. In 1993 keerde Berger terug bij Ferrari. Berger speelde een belangrijke rol bij het binnenhalen door Ferrari van team manager Jean Todt. In dat jaar werd de basis gelegd voor de latere successen van Ferrari. Het seizoen 1994 werd gedomineerd door de dood Bergers goede vriend Senna en Bergers landgenoot Roland Ratzenberger bij de Grand Prix van San Marino. Een emotionele Berger won enkele weken later op Hockenheim, de eerste overwinning van Ferrari sinds 1990. In het seizoen 1995 wist Berger voor Ferrari nog enkele podiumplaatsen te veroveren. Na de komst van Michael Schumacher naar Ferrari in 1996 stapte Berger over naar Benetton. In 1997 behaalde Berger zijn laatste overwinning voor dat team (weer op Hockenheim), nadat hij lang uit de running was geweest na ziekte en de dood van zijn vader. Hij stopte aan het einde van het seizoen met de Formule 1, maar was tot 2003 nog regelmatig te zien als Competitions Director voor BMW, dat in 2000 terugkeerde in de Formule 1. In 2006 werd Berger teambaas en voor 50% eigenaar van Scuderia Toro Rosso.

Roland Ratzenberger

(Salzburg, 4 juli 1960 - Imola 30 april 1994)

autosport, oostenrijk, Roland Ratzenberger autosport, oostenrijk, Roland Ratzenberger

Roland Ratzenberger (Salzburg, 4 juli 1960 - Imola 30 april 1994) was een Oostenrijkse autocoureur. Roland The Rat Ratzenberger debuteerde in 1994 in de Formule 1, na onder andere aan de Japanse Formule 3000 te hebben deelgenomen. Hij tekende voor vijf races bij het team van Simtek. Na zich niet te hebben gekwalificeerd voor de eerste race van het seizoen en in de tweede race op de laatste plaats te zijn geëindigd, verongelukte hij tijdens de kwalificatie voor de Grote Prijs van San Marino op het Italiaanse circuit van Imola. Na het afbreken van een deel van de voorvleugel, boorde zijn wagen zich met hoge snelheid in een betonnen muur, waarbij Ratzenberger zijn nek brak. Hij was op slag dood. De dood van Ratzenberger was het eerste fatale ongeluk in de Formule 1 sinds 1986 (Elio de Angelis). Samen met het fatale ongeluk van Ayrton Senna, een dag later tijdens de race op hetzelfde circuit, zorgde het ongeluk voor een omwenteling in de veiligheidsmaatregelen in de Formule 1. Ayrton Senna was overigens de enige coureur van het veld die op de plek waar Roland Ratzenberger om het leven kwam, poolshoogte kwam nemen voor de veiligheidsmaatregelen op dat baanstuk. Roland-ratzenberger.com

  1. Er zijn nog geen reacties bij deze post

Laat een nieuwe reactie achter

Zoeken

Socialize

Mis niets!

Meld je aan en mis niets van onze exclusieve aanbiedingen en tips.

Advertentie

Vakantiehuizen

Vakantiehuizen